November 6, 2015

November 6, 2015

Please reload

Recent Posts

Publishing date set

November 6, 2015

1/4
Please reload

Featured Posts

Zijn we afstandelijk, menselijk of amicaal?

February 11, 2015

Je identiteit bepaalt de manier waarop je praat, de tone-of-voice van je merk. Als we een tone-of-voice bepalen, beginnen we dus altijd bij de merkwaarden. Die vertalen we naar persoonlijke eigenschappen en dan naar taal en tekst. Onder andere. 

 

In het aftasten van de grenzen stuiten we regelmatig op de vraag: hoe spreken we onze klanten aan? Met u of met je? In onze gelijkwaardige cultuur is het heel normaal elkaar te tutoyeren. Misschien niet meteen bij het eerste aftastende contact, maar zeker wel als we in gesprek gaan met elkaar. En al helemaal als we een relatie hebben. Ook een zakelijke relatie. 

 

Bij een menselijk, open, eigentijds merk ligt het voor de hand om 'je' te zeggen. En tegen wie je praat maakt dan geen verschil.

 

Toch zijn er hardnekkige overtuigingen, zoals 'tegen een directeur van een groot bedrijf zeg je toch geen 'je'. (Oh nee, waarom dan wel tegen een zzp-er?). Of als ik zelf een brief schrijf, begin ik altijd met 'u'. (Ok, maar dan schrijf je dus niet namens het merk?). Wij zeggen tegen zakelijke klanten altijd u, die willen we niet tegen ons in het harnas jagen (Oh, en wil je consumenten dan wel tegen je in het harnas jagen?).

 

We zien ook vaak dat 'u' verkeerd gebruikt wordt. Want door een onpersoonlijk je te vervangen door u wordt de zin opeens aanmatigend en vingerwijzend. 

 

En zelf worstel ik ook met de vraag; vroeger schreef ik columns namens een ander merk en schreef ik aan u. Tegenwoordig ben ik mijn eigen merk. En dus dichterbij, echter, enthousiaster en energieker. En gebruik ik het informele je. Het dilemma is: ga ik alle oude columns herschrijven? Of laat ik het zo als bewijsvoering voor twee verschillende tone-of-voices. 

 

Het zijn interessante discussies en we zien bij veel merken dat het lastig is om consequent te zijn. Zo kreeg ik vorige maand een nieuwsbrief van KLM. 

 

Beste Sandra Colette (want KLM heeft natuurlijk mijn paspoort naam in haar bestand),

 

Mis het niet: nog 1 week Werelddeal Weken. Dat is boeken met wereldkorting op ruim 1001 bestemmingen. De werelddeal Weken duren tot en met 26 januari 2015. Maar wacht niet te lang, want op = op! Vind jou Werelddeal op klm.nl/werelddealweken. 

 

Lekker open, uitnodigingend, to-the-point en van deze tijd. Het pas een beetje bij de toon die KLM ook op social media aanslaat. Alhoewel humor daar ook een belangrijke merkwaarde lijkt te zijn. 

 

En dan lees ik nog even door. En zie ik het andere gezicht van KLM. 

 

U bent aangemeld voor de KLM e-nieuwsbrief op het e-mailadres sandrablablabla. Indien u niet langer de promotionele e-mails van KLM en iFly magazine wilt ontvangen, klik dan op de volgende link en vul het afmeldformulier in. 

 

Hup weg alle inspiratie. Ik ben weer terug bij het oude, betrouwbare, afstandelijke merk dat ik zo goed ken van de stewardessen, de vluchten, het gevoel op Schiphol, het Flying Dutchman programma en de website. Misschien ook eens met KLM in gesprek gaan. Hoe afstandelijk, menselijk of amicaal zij willen zijn? 

 

En wil je meer tips hoe je dit probleem kunt aanpakken. In dit artikel vind je handige tips. 

 

Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square